Co zrobić, gdy zepsuje się kosiarka?
Dom i ogródKosiarka to urządzenie niezbędne w każdym ogrodzie. Nie ma nic gorszego, niż kret rozkopujący ziemię - tuż za nim plasuje się zarośnięty i nierówny trawnik. A co zrobić, gdy kosiarka się zepsuje? Jak ją naprawić?
Typowe awarie kosiarek
Najczęściej na rynku sprzedawane są kosiarki elektryczne i spalinowe. W tych pierwszych awarii najczęściej ulegają kondensator, wirnik czy łożysko i inne elementy silnika. Może to być też uszkodzenie kabla lub noża. Z kolei kosiarki spalinowe są dużo bardziej skomplikowane. Przypominają miniatury samochodów czy motocykli, a części, które się w nich najczęściej psują, też mają znajome nazewnictwo. Obok mechanicznego uszkodzenia noża, mogą to być: zanieczyszczenie paliwa albo filtra powietrza, za niski poziom oleju czy osunięta świeca.
Jak naprawić kosiarkę samemu?
Są takie usterki kosiarek, które można naprawić samemu - szczególnie, jeśli chodzi o te elektryczne. Obluzowane śrubki, zerwana linka, usunięcie zanieczyszczenia kurzem czy piaskiem to problemy, z którymi łatwo sobie poradzić. Wystarczy kupić odpowiednie elementy w sklepie budowlanym. Jeśli chodzi o awarie w kosiarkach spalinowych, sprawa jest dużo trudniejsza. Można oczywiście sprawdzić poziom oleju czy paliwa i dolać odpowiednie płyny, ale większość usterek trzeba będzie naprawić u fachowca.
Naprawa kosiarki u specjalisty
Na rynku są firmy, które zajmują się naprawą narzędzi spalinowych, takie jak "Błyskawiczna Naprawa Pił, Kos i Kosiarek Spalinowych". Zajmą się nią specjaliści w tej dziedzinie, szybko oddając nam sprawną już maszynę. Jest to dość skomplikowane zadanie, ponieważ urządzenie to posiada wiele sekcji i podzespołów, które można uszkodzić przez niewłaściwe użytkowanie. Wymienią oni też wadliwe części na nowe - takie, które wytrzymają dłużej, niż jeden sezon
Przy okazji naprawy kosiarki dopytajmy o jej konserwację i właściwe użytkowanie. Nie jest to bowiem takie proste, jak mogłoby się wydawać.
Konserwacja kosiarki spalinowej
Aby kosiarka spalinowa służyła nam przez długie lata, trzeba ją konserwować. Oprócz regularnego przeglądu i serwisowania, zadbajmy o nią w domu, najlepiej na koniec każdego sezonu.
Przed rozpoczęciem prac, wykręćmy świecę zapłonową, opróżnijmy zbiorki paliwa i pozostawić do ostygnięcia (nie należy kłaść jej na boku!). Oczyśćmy filtr powietrza (lub wymieńmy w serwisie na nowy) i stalowe linki gazu. Sprawdźmy, w jakim stanie są noże - czy trzeba je wymienić na nowe. Zmieńmy też zużyty olej (najlepiej, gdyby był jeszcze ciepły). W otwór po świecy zapłonowej należy oczyścić i wlać w niego odrobinę oleju silnikowego. Należy też oczyścić cały korpus i plastikowe części.
Dokładną instrukcję corocznej konserwacji uzyskamy też w serwisie. Warto się do niego zgłosić na przegląd poza sezonem, aby uniknąć kolejek.