Nauka języków obcych – im wcześniej zaczniemy, tym będzie skuteczniejsza!
Nauka i edukacjaZacząć jak najwcześniej
Obecnie coraz częściej mówi się o przemęczaniu dzieci nieskończoną ilością zajęć dodatkowych. Nic więc dziwnego, że wielu rodziców na pomysł lekcji języka angielskiego dla swojego maluszka reaguje przerażeniem i irytacją jednocześnie. Bo czy to możliwe, że dziecko, które wciąż uczy się swojego ojczystego języka będzie w stanie skutecznie poznawać kolejny, zupełnie obcy język? Otóż odpowiedź jest prosta: zdecydowanie jest to możliwe.
Każdy doświadczony nauczyciel języka angielskiego wie, że im wcześniej dziecko zaczyna oswajać się z brzmieniem obcego języka, tym bardziej prawdopodobne jest, że szybko nauczy się w nim komunikować. Według niektórych teorii, już trzymiesięczne niemowlęta można „osłuchiwać” z językiem. Ogólnie przyjęło się jednak, że nowy język można zacząć wprowadzać w pierwszych 3 latach życia dziecka. Warto wiedzieć, że im wcześniej dziecko będzie miało kontakt z nieznanym językiem, tym lepiej będzie mu szła jego nauka w przyszłości.
Nauka komunikacji
Jak potwierdzają różne badania, dzieci, które mają styczność z językiem obcym już w wieku przedszkolnym, lepiej i łatwiej przyswajają jego system dźwiękowy. Tym sposobem uczą się lepszej wymowy. Dzieci posiadają bowiem umiejętność dokładniejszego przyswajania obcych dźwięków i melodii języka. Ma to wpływ na rozwój umiejętności komunikowania się w języku obcym, a to z pewnością zaowocuje w dalszej nauce – tłumaczy nasz rozmówca reprezentujący Przedszkole Językowe RAZ DWA TRZY-MY.
Dzieci w wieku przedszkolnym z łatwością rozwijają umiejętności rozumienia ze słuchu. Choć wydaje się to nieprawdopodobne, to żaden starszy kolega nie jest w stanie wychwycić tyle, ile przedszkolak. Powód tej umiejętności jest wręcz prozaiczny - maluchy nie są w stanie zrozumieć wszystkiego, co do nich dociera, a jedynie przyswajają nieznane im wyrażenia i słowa w tekstach piosenek, historyjkach i mowie, wychwytując ogólny sens wypowiedzi. To bardzo pomaga w procesie nauki języka obcego, a także wpływa na sukces komunikacyjny i radzenie sobie z zaawansowanym słownictwem, szybkością mowy i akcentem osoby mówiącej. Brak tej umiejętności bardzo często zniechęca do nauki starszych uczniów, toteż rozwinięcie jej w dzieciństwie przyniesie same pozytywne skutki.
Każdy w swoim tempie
Należy pamiętać, że nie da się określić jednoznacznie wieku, w którym dziecko powinno rozpocząć przygodę z nauką języka obcego. Każdy maluch rozwija się bowiem we własnym tempie i to do niego należy dopasować wszelkie aktywności i zajęcia dodatkowe.