Jak transportować beton?
Budowa i remontBeton jest powszechnie używanym materiałem budowlanym, który spotkać możemy na każdym kroku. Zanim przeczytasz, jak transportuje się beton, warto w paru słowach wyjaśnić, czym jest beton towarowy i dlaczego do jego przewożenia konieczne są specjalistyczne pojazdy. Przy okazji dowiesz się, jak i gdzie produkuje się beton konstrukcyjny i jakie ma zastosowanie.
Czy jest beton towarowy?
Beton był materiałem znanym już w starożytnym Rzymie. Modyfikowany przez wieki stał się jednym z ważniejszych materiałów budowlanych. Dokładnie wymieszany beton jest lepkoplastyczną masą o niejednorodnej strukturze. Składa się z cementu, kruszywa i woda oraz uszlachetniany jest dodatkami, które poprawiają jego właściwości. Współczesne technologie budowlane wymagają betonów o sprecyzowanych parametrach. Stąd wyróżnia się wiele typów betonów zróżnicowanych pod względem ciężaru objętościowego, sposobu zagęszczania i wbudowania oraz wytrzymałości. Dlatego beton towarowy, w przeciwieństwie do zwykłego, który wytwarzany jest najczęściej na placu budowy w betoniarkach, musi być przygotowywany zgodnie z dokładnymi recepturami. Produkowany jest w zautomatyzowanych węzłach betoniarskich i dostarczany na budowy specjalistycznymi pojazdami.
Betonowozy i samochody samowyładowcze
Beton konstrukcyjny wymaga specjalnych procedur transportowych. Jak można dowiedzieć się, odwiedzając witrynę internetową producenta betonu dla budownictwa Betoniarnia Stopa, która działa w okolicach Gdowa, Wieliczki, Bochni i Niepołomic, do transportu betonu towarowego stosuje się betonowozy lub w przypadku betonów półsuchych samochodów samowyładowczych. Jak podają producenci, najczęściej wymaga się, aby czas od wyprodukowania do wbudowania mieszanki betonowej nie był dłuższy niż:
90 min przy temperaturze do 15°C,
70 min przy temperaturze do 20°C,
30 min przy temperaturze do 30°C.
Dodatkowo beton towarowy powinien być podczas transportu cały czas mieszany. Dlatego betonomieszarki, potocznie nazywane gruszkami zbudowane są w taki sposób, aby umożliwić ruch masy betonowej podczas przewożenia i nie dopuścić do rozwarstwienia masy betonowej. Do transportu betonów towarowych – konstrukcyjnych, posadzkowych i mrozoodpornych wykorzystuje się także pompogruszki o dużej ładowności i wysięgniku sięgającym nawet 28 m.