Artykuł sponsorowany Jak dbać o bramę automatyczną zimą?

Jak dbać o bramę automatyczną zimą?

Sprawne działanie automatycznej bramy ogrodzeniowej zależy od stanu jej konstrukcji, a także od prawidłowego funkcjonowania mechanizmu zamykania i otwierania. Poszczególne podzespoły mogą wymagać dodatkowych zabiegów konserwacyjnych, a do wygodnego korzystania z automatyki konieczne będzie systematyczne usuwanie śniegu, bądź zamontowanie specjalnych elektrycznych grzałek roztapiających gromadzący się lód i śnieg.

 

Jak warunki zimowe wpływają na mechanizmy bram automatycznych?

 

Brama automatyczna to wielkie ułatwienie dla użytkownika. Korzystanie z pilota sprawia, że nie trzeba wysiadać z auta, by wjechać na teren posesji lub ją opuścić. Takie rozwiązanie jest bardzo przydatne zwłaszcza podczas opadów, letnich upałów czy zimowych mrozów. Jednak żeby móc w pełni cieszyć się komfortem, jaki daje automatycznie otwierana i zamykana brama ogrodzeniowa, trzeba dobrze przygotować ją na niekorzystne warunki atmosferyczne, szczególnie niską temperaturę, wszechobecną wilgoć oraz zalegający śnieg czy lód – wyjaśnia przedstawiciel firmy Migas-Door, która specjalizuje się w produkcji i montażu bram ogrodzeniowych i garażowych.

 

Choć dla prawidłowego funkcjonowania bramy automatycznej kluczowe jest poprawne działanie mechanizmu otwierającego, to ważne jest także właściwe przygotowanie całej konstrukcji już na etapie montażu. Istotne jest odpowiednio głębokie posadowienie fundamentu, na którym jest wzniesiony cały parkan lub słupki. Ważne jest również właściwe wypoziomowanie konstrukcji, ponieważ nawet niewielkie odchylenia mogą zostać spotęgowane kurczeniem się metalowej konstrukcji w wyniku dużego mrozu i sprawiać, że skrzydło czy inne elementy będą się o siebie blokować.

 

Dla odpowiedniego przygotowania bramy do zimy ważne jest zadbanie o wszystkie jej elementy konstrukcyjne. W bramach rozwieranych liczyć się będzie dobry stan zawiasów, które nie powinny być zardzewiałe, ale pokryte dobrze wybranym smarem. W przypadku bram przesuwnych warto zadbać o kondycję rolek i łożysk, które muszą być dobrze zabezpieczone przed działaniem wody.

 

Siłowniki i napędy bram ogrodzeniowych a zima

 

W zależności od typu bramy, a zatem i rodzaju mechanizmu otwierającego i zamykającego, do zachowania całości w dobrym stanie potrzebne będą nieco inne rodzaje zabiegów. W przypadku bram rozwieranych, w których zamontowano siłowniki elektryczno-mechaniczne ważne będzie sprawdzenie, czy obudowy mechanizmu nie są uszkodzone, a samo urządzenie działa płynnie i nie wymaga smarowania. Obsługa bramy ogrodzeniowej tego rodzaju wymaga zawsze uprzątnięcia śniegu zalegającego na trasie, po której poruszają się skrzydła. Choć wiele osób odczuwa pokusę, by „odśnieżyć” podjazd, otwierając po prostu bramę, może to doprowadzić do jej uszkodzenia. Stanie się tak, jeśli mechanizm natrafi na silny opór, związany np. z zalegającą warstwą lodu. Warto też uzmysłowić sobie, że masa zalegającego śniegu jest bardzo duża. Metr sześcienny świeżego śniegu to nawet 200 kg, a w przypadku zmrożonego może to być aż ponad 600 kg. Przy znacznej długości skrzydła takie obciążenie może nie tylko zniszczyć siłowniki, ale także wyrwać bramę z zawiasów.

 

W przypadku bram przesuwnych większym kłopotem okaże się śnieg lub lód gromadzący się na prowadnicach. Może on skutecznie zablokować przesuwanie się uzębionej listwy i doprowadzić do awarii silnika. Bardzo ważne jest oczyszczenie ze śniegu miejsca, w które jest przesuwana konstrukcja bramy. Zdarza się, że przy ogrodzeniu tworzą się zaspy, np. ze śniegu odgarnianego z chodnika lub ulicy czy podjazdu. Należy pamiętać o pozostawieniu wolnej przestrzeni podczas odśnieżania, oraz o tym, że topiący się w ciągu dnia śnieg może spływać w okolice bramy i zamarzać na jej drodze. Nawet niewielka grubość lodowej powłoki, o którą zahaczy brama podczas otwierania, może spowodować uszkodzenia i narazić użytkownika na spore wydatki.

 

Zimowa eksploatacja automatycznych bram to również konieczność dbania o stan czujników i fotokomórek. Trzeba pamiętać, by nie były one zasypane śniegiem, a woda nie przedostawała się do ich wnętrza. Jeśli pilot do bramy jest pozostawiany na noc w niegarażowanym aucie, warto zwrócić uwagę na to, że bateria może znacznie szybciej ulegać wyczerpaniu.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas