Elementy podwozi gąsienicowych
Budowa i remontGąsienice stanowią ważny element ciężkich maszyn, których praca oparta jest na poruszaniu się po nieutwardzonych powierzchniach. Napęd gąsienicowy stosuje się także coraz częściej w przypadku pojazdów rolniczych, takich jak kombajny zbożowe i ciągniki. Pojazdy wyposażone w układ gąsienicowy mogą poruszać się dzięki obracaniu koła napędzającego. Koło zazębiające się z taśmą gąsienicową nadaje jej ruch. Dolna część gąsienicy przesuwa się po nawierzchni, tworząc utwardzone podłoże, natomiast górna część gąsienicy porusza się w kierunku ruchu pojazdu. Poszczególne elementy podwozia gąsienicowego pełnią bardzo ważną funkcję w prawidłowym poruszaniu się całego mechanizmu. Jakie są główne elementy podwozi gąsienicowych?
Łańcuchy do gąsienic
Łańcuchy gąsienic stanowią jeden z najważniejszych elementów całego mechanizmu. Można podzielić je na łańcuchy uszczelnione, łańcuchy smarowane olejem oraz łańcuchy uszczelnione i nasmarowane towotem. W każdym z tych przypadków różne jest także spinanie łańcucha. W łańcuchu uszczelnionym spinanie stanowi sworzeń z podkładkami. W łańcuchach smarowanych olejem jest to ogniwo dzielone, które stanowi najłatwiejszy sposób spinania i rozpinania łańcucha. Sworzeń ułatwiający spinanie i rozpinanie łańcucha wraz ze spinką to cecha charakterystyczna łańcucha nasmarowanego towotem. Łańcuch jest elementem podwozia gąsienicowego, który różni się także w przypadku pojazdu, w jakim jest zastosowany.
Koła napędowe i napinające
Koła napędowe produkuje się w taki sposób, aby możliwe było odrzucenie ziemi na zewnątrz. Dzięki temu nie są narażone na ścieranie.
Jak mówi specjalista z Firmy INTER – MECH, oferującej części zamienne do maszyn budowlanych: Zarówno koła napędowe, jak i koła napinające, umożliwiają sprawne poruszanie się mechanizmu gąsienicowego. Koła napinające charakteryzują się wysoką odpornością na skręcanie oraz na wszelkie odkształcenia. Ponadto, zapewniają one zastosowanie odpowiedniego ruchu obrotowego. W przypadku kół napędowych i napinających bardzo ważny jest sposób ich obróbki podczas produkcji.
Gumowe podwozia gąsienicowe
Podwozia gąsienicowe wykonane z gumy posiadają wiele zalet. Przede wszystkim, są niezwykle łatwe w eksploatacji i trzeba wymieniać je jedynie w przypadku zużycia. Ponadto, konstrukcja gumowych gąsienic jest jednoelementowa. Dzięki temu nie wymaga serwisu, który jest obowiązkowy w gąsienicach stalowych, posiadających kilka różnych elementów. Gąsienice gumowe są stosowane najczęściej w mniejszych maszynach budowlanych. Podwozie gąsienicowe umożliwia poruszanie się maszyn nawet w najtrudniejszych warunkach. Dobór podwozia z odpowiednimi elementami jest niezwykle ważny ze względu na późniejszą eksploatację oraz wydajność mechanizmu.