Materiał Partnera Charakterystyka agregatów chłodniczych

Charakterystyka agregatów chłodniczych

Agregat chłodniczy to jeden z najważniejszych elementów różnego typu urządzeń chłodniczych, takich jak lodówki, zamrażarki czy chłodnie. W zależności od konkretnego zastosowania mówić można o kilku wariantach agregatów, które łączy podobna budowa oraz sposób funkcjonowania, a różni na przykład metoda zasilania. Co jeszcze warto wiedzieć o tej technologii?

Zadaniem agregatu chłodniczego jest utrzymanie odpowiednio niskiej temperatury wewnątrz danego urządzenia. Jego pracę reguluje termostat, który tę temperaturę na bieżąco mierzy i w zależności od uzyskanych wartości na przemian włącza i wyłącza agregat. – Dzięki temu potrzebna do chłodzenia energia pobierana jest tylko wtedy, gdy w komorze urządzenia robi się nieco za ciepło mówi specjalista z firmy Thermo Technica.

Zasilanie

Może być to energia elektryczna, ale gdy mowa o agregatach chłodniczych zamontowanych w samochodach dostawczych wyposażonych w funkcję chłodni, do wyboru jest kilka innych opcji. Agregat może być zasilany z wykorzystaniem alternatora (w przypadku mniejszych pojazdów) lub paska klinowego od silnika (auta dostawcze i lekkie ciężarówki), czasem napędzającego też alternator pomocniczy. W naczepach i bardzo dużych pojazdach montuje się natomiast agregaty chłodnicze z własnym napędem, czyli wysokoprężnym silnikiem na olej napędowy. Dodatkowy napęd elektryczny pozwala zaś utrzymać pracę agregatu w sytuacjach awaryjnych czy na przykład w czasie przeprawy promem.

Wewnątrz i na zewnątrz

Agregaty chłodnicze możemy też podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Te należące do pierwszej grupy wbudowane są w mniejsze urządzenia, takie jak domowa lodówka lub zamrażarka. Ciągi mebli chłodniczych w hurtowniach czy sklepach wielkopowierzchniowych wymagają już jednak użycia agregatów zewnętrznych, czyli osobnych instalacji charakteryzujących się znacznie większą mocą, a usytuowanych zazwyczaj na zapleczu.

Istotna wydajność

Wydajność agregatu, czyli stosunek wydajności chłodzenia do poboru energii, określa się współczynnikiem COP albo bardziej praktycznym indeksem ESEER, uwazględniający również m.in. warunki panujące wokół urządzenia, a nie tylko maksymalne obciążenia cieplne, przy których agregat pracuje tylko czasami.

Jest to bardzo istotna wartość w momencie doboru właściwego agregatu do konkretnego zastosowania. Im większa kubatura chłodni oraz nim niższa temperatura docelowa, tym większe powinny być rozmiary agregatu i jego wydajność. W przypadku agregatów „mobilnych” warto także wziąć pod uwagę czynniki takie jak średni czas załadunku i rozładunku towaru czy to, ile razy w cyklu dostaw otwierane są drzwi komory chłodniczej pojazdu. Na dłuższych trasach nie ma potrzeby zastosowania agregatu o tak wysokiej wydajności jak wtedy, gdy pojazd porusza się na krótkich, za to usianych częstymi przystankami  dystansach.

Podziel się