Artykuł sponsorowany Cechy sprężynowych zaworów bezpieczeństwa

Cechy sprężynowych zaworów bezpieczeństwa

Sprężynowe zawory bezpieczeństwa to podstawowy element zabezpieczeń instalacji ciśnieniowych oraz urządzeń przed nadmiernym wzrostem ciśnienia powyżej ich wartości granicznej. Do zadziałania nie potrzebują energii z zewnątrz, ponieważ otwierają się automatycznie po osiągnięciu ciśnienia początku otwarcia – natychmiast zmniejszając ciśnienie w układzie.

Jak działa zawór sprężynowy bezpieczeństwa?

Sprężynowy zawór bezpieczeństwa działa w następujący sposób – po osiągnięciu ciśnienia początku otwarcia, zawór otwiera się, co pozwala przejąć nadmiar czynnika i stabilnie go odprowadzić. Gdy ciśnienie w systemie spada, zawór samoczynnie powinien się zamknąć. Zamknięcie odbywa się pod wpływem siły wywieranej przez sprężynę.

Sprężynowe zawory bezpieczeństwa są stosowane między innymi w: instalacjach rurowych, pompach, zbiornikach, separatorach gazu i oleju oraz innych urządzeń procesowych. Mogą pracować zarówno z cieczami, powietrzem, jak i gazami. Szczególnym rodzajem zaworów sprężynowych są zawory ze sprężyną dla termicznej ekspansji płynów, które cechuje wysoka dokładność zadziałania i niewielkie wydajności. Zawory sprężynowe najczęściej wykonane są ze stali nierdzewnej, żeliwa, stali kwasoodpornej albo mosiądzu.

Jak prawidłowo eksploatować zawory sprężynowe?

Zawory bezpieczeństwa są istotnym zabezpieczeniem całego urządzenia ciśnieniowego, dlatego muszą być sprawne. Z tego względu, wymagają szczególnie starannej i odpowiedzialnej obsługi. W trackie eksploatacji należy być szczególnie czujnym na prawidłową konfigurację zaworu, odpowiednio do parametrów roboczych urządzenia. W miarę możliwości, należy również okresowo sprawdzać prawidłowe działanie zaworów bezpieczeństwa przez przedmuchiwanie.

Jak dodaje pracownik z firmy ARKO Przedmuchiwanie jest bardzo ważne dla kontroli sprawności zaworów. Trzeba jednak pamiętać, żeby nie robić tego zbyt często, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia powierzchni uszczelniających i utraty szczelności zamknięcia. Z kolei całkowity brak przedmuchiwania może spowodować „zapieczenie: mechanizmu zaworowego, co prowadzi do poważnych następstw w działaniu zaworu.

Przygotowanie do montażu

Przed zamontowaniem zaworów bezpieczeństwa należy bezwzględnie sprawdzić – czy zawór nie został uszkodzony lub zanieczyszczony w czasie transportu. Sprawdzone powinny zostać kanały przepływowe i powierzchnie zewnętrznych przyłączy. Należy także oczyścić powierzchnie kołnierzy ze środka konserwacyjnych i ewentualnych zabrudzeń. 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas