Materiał Partnera Znak towarowy jako element sukcesu przedsiębiorstwa

Znak towarowy jako element sukcesu przedsiębiorstwa

Każdy przedsiębiorą chce, by klienci odróżniali jego produkty, od tego, co znajduje się w ofercie konkurencji. Znak towarowy pozwoli stworzyć nam silną pozycję na rynku – dzięki znakom towarowym nasze produkty zyskają wyjątkowy, unikalny charakter. Jak stworzyć swój znak towarowy? Czym może on być? I jakie realne korzyści może przynieść naszej firmie? Na te i inne pytania związane z zagadnieniem znaków towarowych odpowiadamy w tym artykule.

Znak towarowy – co to jest?

Znak towarowy to pojęcie sprecyzowane w przepisach – reguluje je ustawa Prawo własności przemysłowej z 2000 roku. Zgodnie z treścią dokumentu, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które przedstawić da się w sposób graficzny. Takie oznaczenie ma służyć odróżnieniu produktów jednego przedsiębiorcy, od produktów jego konkurencji. Takim znakiem może być nie tylko symbol, ale też na przykład szczególny wyraz, ornament, a nawet kompozycja kolorystyczna lub forma przestrzenna. Znakiem towarowym może być ponadto także melodia, lub po prostu sygnał dźwiękowy. Wszyscy znamy najważniejsze znaki towarowe - największe firmy starają się, by ich produkty były rozpoznawalne, dlatego opatrują je charakterystycznymi dla siebie symbolami – trzy paski adidasa, kolorami - produkty Milki, lub hasłami – Nike i ich „Just do it”. Znaki towarowe są rejestrowane w Urzędzie Patentowym  za pośrednictwem  biura  patentowego Hanny Borawskiej. Biuro pomoże nam w ochronie marki naszej firmy. Znaki towarowe są przez biuro patentowe rejestrowane w różnych systemach – polskim, europejskim lub WIPO, do którego należy 80 państw.

Dlaczego warto mieć swój własny znak towarowy?

Posiadanie znaku towarowego może przynieść firmie znaczące korzyści. Po pierwsze, taki znak pomaga w budowie spójnego wizerunku firmy – klienci zapamiętują znaki towarowe i kojarzą je od razu z naszymi usługami lub towarami. Poza tym, taki znak towarowy pomaga w uregulowaniu kwestii związanych z własnością marki. Ma to duże znaczenie zwłaszcza wtedy, kiedy firma odniesie duży sukces. Wtedy za korzystanie z naszego znaku towarowego będzie trzeba nam płacić, a mogę być to naprawdę wymierne korzyści. Poza tym, w przypadku upadku przedsiębiorstwa, znak towarowy można po prostu sprzedać, co może być źródłem dużych korzyści finansowych. To jednak nie wszystko – znak towarowy pomaga nam także w walce z nieuczciwą konkurencją, która próbuje się pod nas podszywać. Znak towarowy jest chroniony prawnie – jeśli ktoś będzie chciał go podrobić, poniesie za to konsekwencje prawne. 

Podziel się