Materiał Partnera Zakładanie sklepu internetowego. Od czego zacząć?

Zakładanie sklepu internetowego. Od czego zacząć?

W dobie powszechnego dostępu do Internetu nie dziwi wcale fakt, że coraz więcej przedsiębiorców przenosi swoją działalność handlową do sieci – pozwala to znacząco usprawnić funkcjonowanie firmy, zmniejszyć koszty, a także dotrzeć do szerszego grona potencjalnych odbiorców, zarówno w kraju, jak i za granicą. Żeby jednak handlować naszymi produktami przez sieć, musimy założyć sklep internetowy. Jak się do tego zabrać?

Badanie rynku

Tak jak w przypadku zakładania każdej innej działalności, istotne jest przeprowadzenie mniej lub bardziej dokładnej analizy rynku. Jak to zrobić? Bardzo prosto – wystarczy wyszukać w Internecie sklepy o podobnym profilu i sprawdzić ich ofertę. Sprawdzamy nie tylko produkty dostępne w ofercie, ale również samą stronę – oceniamy jej estetykę, funkcjonalność, podział na kategorie etc. Pozwoli nam to uniknąć błędów, które w przyszłości mogą zaowocować mniejszym zainteresowaniem klientów. Pamiętajmy, że mając duży wybór dostawców, klienci prędzej zdecydują się na usługi firm, u których zakupy są wygodne i szybkie.

Rodzaj sklepu

Zakładając sklep internetowy mamy do wyboru dwie opcje – zlecić utworzenie strony lub skorzystać z platformy, na której co miesiąc możemy prowadzić działalność w ramach abonamentu. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Platformy abonamentowe, takie jak CStore Poland kierują swoją ofertę przede wszystkim do firm, które dopiero zaczynają swoją działalność w e-commerce, stąd też nie są pewne swoich rezultatów i nie stać je na stworzenie własnego sklepu internetowego. Opłaty abonamentowe są stosunkowo niskie – w pierwszym roku prowadzenia sklepu w modelu B2C w podstawowym pakiecie wynoszą one zaledwie 20 złotych miesięcznie. Oczywiście bardziej rozbudowane pakiety kosztują więcej, wciąż jednak jest to oferta dobra na rozkręcenie biznesu. Decydując się na własny sklep musimy znaleźć firmę, która „postawi” nam stronę. Koszt takiej usługi wynosi od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych, jeśli jednak mamy już ugruntowaną pozycję, inwestycja ta jest warta rozważenia.

Identyfikacja sklepu

Czyli nazwa, logo i – przede wszystkim - domena. Jeśli zakładamy sklep od zera, wybór domeny nie powinien stwarzać problemu – w Internecie znajdziemy narzędzia, które pozwolą nam sprawdzić, czy wybrana przez nas nazwa jest wolna. Jeśli już prowadzimy firmę, może okazać się, że domena z jej nazwą jest już zajęta – z takiej sytuacji możemy wybrnąć dodając do domeny różnego rodzaju przedrostki i końcówki, np. „e-”, „net” itp.

Wybór serwera

Dotyczy to sklepów, które utworzymy od początku sami. Przy wyborze serwera należy zwrócić uwagę na takie kwestie jak różnego rodzaju limity (serwer nie powinien ich mieć) czy wysokość opłat. Unikajmy usługodawców, którzy na początku oferują bardzo niskie koszty utrzymania strony na serwerze bez podania cen późniejszych. Może się okazać, że opłaty te będą bardzo wysokie, a przeniesienie strony na inny serwer – utrudnione.

Pozostałe kwestie

Przygotowując się do utworzenia sklepu internetowego musimy zadbać o jego funkcjonowanie od strony formalnej. Należy między innymi utworzyć jego regulamin, który każdy klient będzie musiał zaakceptować i wdrożyć metody płatności. Po dopełnieniu takich formalności możemy zaczynać budować bazę produktów i promować sklep w Internecie.

Podziel się