Własny biznes: jak założyć firmę?
Biuro i firmaCzas na zmiany! Jeśli od dawna planujecie założenie własnej firmy, ale ze strachu, braku odpowiedniej motywacji czy wsparcia odwlekacie ten pomysł – musicie przystąpić do działania. Nie ukrywajmy – czeka Was dużo formalności. Mamy jednak nadzieję, że nasz artykuł pomoże Wam w podjęciu decyzji i ułatwi zrobienie pierwszego kroku.
Wybór formy prawnej
Na samym początku będziecie musieli zdecydować się na konkretną formę prawną. Najczęściej wybiera się jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Sam proces rejestracji zależy właśnie od wybranej formy prowadzenia działalności. Z racji tego, że w Polsce najpopularniejsza i najprostsza w obsłudze jest jednoosobowa działalność gospodarcza, w dalszej części artykułu skupimy się właśnie na niej.
CEIDG – od tego trzeba zacząć
Jeśli chcecie założyć jednoosobową działalność gospodarczą, musicie złożyć wniosek w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Najważniejsze elementy formularza to: nazwa firmy, siedziba, rodzaj prowadzonej działalności i planowana data jej rozpoczęcia. Musicie także zastanowić się nad odpowiednią formą opodatkowania. Jeśli nie znacie się na księgowości, zwróćcie się o pomoc do biura rachunkowego. Doświadczeni księgowi z firmy Optima z przyjemnością doradzą Wam najlepsze i najbardziej opłacalne rozwiązanie. Podatek dochodowy może być opłacany w różnych formach: na zasadach ogólnych, liniowy, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej. Kolejno będziecie musieli zaznaczyć formę prowadzenia księgowości. Jeśli zdecydowaliście się na jednoosobową działalność, opłacalna będzie dla Was tzw. mała księgowość, w której rozliczycie się na podstawie księgi przychodów i rozchodów czy też ryczałtu.
ZUS – złóżcie wniosek
Obecnie druk do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych złożycie elektronicznie wraz z wnioskiem CEIDG-1. Należy wypisać następujące dokumenty: ZUS ZUA – gdy zgłaszacie się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, ZUS ZZA – gdy zgłaszacie się tylko do ubezpieczeń zdrowotnych oraz ZUS ZCNA – jeżeli zgłaszacie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny. Pamiętajcie również, że możecie skorzystać z „ulgi na start”, dzięki czemu nie będziecie objęci obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym przez 6 miesięcy – biuro rachunkowe z pewnością Was o tym poinformuje.
VAT – wizyta w Urzędzie Skarbowym
Niestety niektórych z Was nie ominie Was wizyta w Urzędzie Skarbowym. Po co trzeba się tam udać? Jeśli chcecie lub musicie być podatnikami podatku VAT, należy złożyć formularz VAT-R, dzięki któremu zarejestrujecie się jako podatnicy. Miejcie na uwadze, że nie musicie być płatnikami VAT w przypadku, gdy wartość sprzedaży firmy nie przekracza 200 tys. złotych rocznie.
Chociaż formalności związane z zakładaniem firmy zostały ograniczone, wiąż wzbudzają niechęć i wymagają czasu. Pamiętajcie, że na każdym etapie zakładania, jak i prowadzenia firmy, możecie liczyć na wsparcie ekspertów z biura rachunkowego.