Artykuł sponsorowany Główne rodzaje księgowości prowadzonej w przedsiębiorstwach

Główne rodzaje księgowości prowadzonej w przedsiębiorstwach

Ewidencja wszystkich operacji gospodarczych w firmie może być prowadzona w formie uproszczonej lub pełnej księgowości. Jest to w dużej mierze uzależnione od formy prawnej prowadzonej działalności jak również rocznego przychodu. W tym artykule przybliżamy pojęcia uproszczonej i pełnej księgowości. Wyjaśnimy również, kiedy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Kiedy korzystać z uproszczonej księgowości?

Uproszczona księgowość jest skierowana do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, jak również spółek partnerskich. Warunkiem jest, aby ich przychód za poprzedni rok nie przekroczył równowartości 2 000 000 euro. Ogromną zaletą małej księgowości jest zdecydowanie mniejszy zakres ewidencji dokumentów, jaką musi prowadzić przedsiębiorca.

Mała księgowość obejmuje przede wszystkim:

  • ewidencję środków trwałych i wyposażenia,

  • ewidencję przebiegu pojazdu,

  • rejestr VAT obejmujący zakupy i sprzedaż,

  • księgę przychodów i rozchodów,

  • ewidencję przychodów.

Rejestr VAT obowiązuje wyłącznie czynnych podatników VAT. W przypadku opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić ewidencję przychodów.

Kiedy przejść na pełną księgowość?

Z prowadzenia uproszczonej księgowości należy zrezygnować w sytuacji, gdy przedsiębiorca przekształca działalność w spółkę kapitałową prawa handlowego (spółka akcyjna lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) albo spółkę osobową prawa handlowego (spółka komandytowa lub spółka komandytowo-akcyjna). W przypadku tych rodzajów działalności zachodzi obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Dotyczy to także przedsiębiorców, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów jak również operacji finansowych przekroczyły równowartość kwoty 2 milionów euro.

Czym skutkuje obowiązek prowadzenia pełnej księgowości? Przede wszystkim obliguje on na przedsiębiorcę do ewidencjonowania wszystkich operacji gospodarczych w ramach ksiąg rachunkowych. W ich skład wchodzą dzienniki, księgi pomocnicze, zestawienia obrotów oraz sald kont księgi głównej i ksiąg pomocniczych. A także tzw. inwentarz czyli wykaz składników aktywów i pasywów. Dodatkowo przedsiębiorca ma obowiązek przygotowania sprawozdań finansowych. Obejmują bilans, rachunek zysków i strat, wprowadzenie do sprawozdania oraz szereg dodatkowych informacji i objaśnień. Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości, czym może zająć się Biuro rachunkowe Abacus, wymusza na przedsiębiorcy przygotowanie dużo większej liczby dokumentów.

Opracowanie:

Abacus Jadwiga Adamus

Warszawa , Lanciego 8 lok. 29

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas