Materiał Partnera Reklama zewnętrzna. Charakterystyka pojęcia

Reklama zewnętrzna. Charakterystyka pojęcia

Pierwsze, co przychodzi większości z nas na myśl po usłyszeniu słowa „reklama”, to krótki spot telewizyjny lub radiowy, którego zadaniem jest przekazanie potencjalnemu odbiorcy informacji o konkretnym produkcie lub usłudze, zakodowanie marki w jego pamięci (np. za pomocą chwytliwego hasła i łatwego w skojarzeniu logo) oraz nakłonienie go do zakupu owego produktu lub skorzystania z usługi. Nierzadko odbywa się to za pomocą przemyślanych zabiegów perswazyjnych. Reklama jest jednak znacznie starsza niż telewizja, radio, a nawet prasa. Ponadto jedną z najpowszechniej stosowanych form reklamy jest reklama zewnętrzna

Czym jest reklama zewnętrzna? 

Jak sama nazwa wskazuje, reklama zewnętrzna to reklama, którą możemy spotkać wychodząc z domu – w centrach miast, na ulicach, przy drogach szybkiego ruchu, ale także w miejscach użytku publicznego, takich jak centra handlowe czy dworce. Przybierać może ona różne formy, najczęściej spotykane to:

Szyldy – umieszczane są na elewacjach budynków mieszczących przedsiębiorstwa lub na podwyższeniach znajdujących się w pobliżu. Na szyldach umieszcza się zazwyczaj najbardziej podstawowe informacje o firmie, czyli jej nazwę oraz specjalizację. Powszechną praktyką jest tworzenie szyldów w formie liter blokowych i frezowanych, umieszczanych na froncie siedziby firmy.

Plakaty i banery – to najpowszechniejsza forma reklamy zewnętrznej, w miastach można ją spotkać na niemal każdym kroku – na przystankach autobusowych, elewacjach budynków, witrynach sklepów, wewnątrz budynków. Umieszcza się je przede wszystkich w specjalnie do tego celu przygotowanych gablotach i witrynach. Reklam tego rodzaju mogą występować w różnych formatach: od citylightów, których wysokość i szerokość zazwyczaj nie przekraczają 2 metrów, przed billboardy o powierzchni do 50m2, do megaboardów, czyli ogromnych płacht zadrukowanego materiału, umieszczanego zazwyczaj na rusztowaniach remontowanych budynków – ich powierzchnia może osiągać nawet 300m2.

Reklama ruchoma – czyli nadruki reklamowe zaprojektowane specjalnie do umieszczenia na pojazdach, wykonywane zazwyczaj na folii samoprzylepnej. Rozwiązanie to najpowszechniej stosuje się na samochodach i innych pojazdach wchodzących w skład firmowej floty samochodowej, a także na środkach komunikacji miejskiej. Niektóre bardzo duże marki umieszczają swoje loga również na mniej banalnych pojazdach, np. balonach, sterowcach, samolotach.

Reklamy zewnętrzne to rozwiązanie skierowane przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorstw o zasięgu lokalnym. Ich zalety to dość niska cena (w stosunku do reklamy telewizyjnej, radiowej czy prasowej), znacznie dłuższy czas oddziaływania do odbiorców oraz uproszczenie przekazu do tego stopnia, że staje się on łatwo przyswajalny nawet przy bardzo krótkim kontakcie z reklamą (np. w przypadku billboardów umieszczonych przy trasach szybkiego ruchu).

Produkcją wysokiej jakości reklam zewnętrznych – szyldów, kasetonów, tablic, liter blokowych i frezowanych – zajmuje się Pracownia Reklamy Wizualnej KOT z Wrocławia 

Podziel się