Artykuł sponsorowany Pełna księgowość – kto musi ją prowadzić?

Pełna księgowość – kto musi ją prowadzić?

Księgowość w firmie może być prowadzona w różny sposób, w zależności przede wszystkim od wielkości firmy, ale nie tylko. Najczęstszą metodą stosowaną zwłaszcza przez mikro i małe przedsiębiorstwa jest podatkowa księga przychodów i rozchodów. Niektórzy rozliczają się ryczałtem. Jeśli obroty firmy stają się wysokie, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych, czyli pełnej księgowości. W naszym artykule wyjaśniamy, na czym to polega.

Kogo dotyczy obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych?

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 217 z późniejszymi zmianami) wskazuje podmioty gospodarcze, które mają obowiązek prowadzenia pełnej księgowości. Są to m.in.:

  • spółki akcyjne,

  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

  • spółki komandytowo-akcyjne,

  • spółki cywilne,

  • spółki jawne.

Dotyczy on także przedsiębiorstw zagranicznych, które mają swoje przedstawicielstwa w Polsce. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz pozostałe przedsiębiorstwa muszą rozpocząć prowadzenie pełnej księgowości, jeśli w danym roku osiągną przychody wyższe niż około pięciu milionów złotych. Na każdy rok podatkowy podawana jest inna graniczna wartość przychodów.

Jak wygląda prowadzenie pełnej księgowości?

Księgi rachunkowe prowadzi się w celu rejestracji zdarzeń gospodarczych, które zachodzą przy prowadzeniu przedsiębiorstwa. Dzięki nim łatwo ocenić sytuację finansową firmy. Nie wlicza się ich natomiast do rozliczenia podatkowego – sposób obliczania podatku dochodowego wynika z zapisów odrębnej ustawy. Między innymi dlatego, warto, by pełną księgowością przedsiębiorstwa zajęło się profesjonalne Biuro Rachunkowe Patrycja Stankiewicz. Jego pracownicy mają duże doświadczenie i wiedzę. W ramach pełnej księgowości prowadzony winien być dziennik zdarzeń gospodarczych, księga główna, księga pomocnicza, zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz księgi pomocniczej, a także wykaz aktywów i pasywów przedsiębiorstwa. Wart dodać, że pomaga ona w podejmowaniu decyzji finansowych i planowaniu inwestycji.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas