Artykuł sponsorowany Na czym polega tzw. marketing bezpośredni?

Na czym polega tzw. marketing bezpośredni?

Osoby, które miały kiedykolwiek do czynienia z ze sprzedażą lub promocją produktów i usług, pewnie zetknęły się w terminem marketing bezpośredni. Oznacza on pewien szczególny rodzaj komunikacji między klientem a firmą. Długa ewolucja marketingu bezpośredniego doprowadziła do dzisiejszej formy spersonalizowanych przekazów wysyłanych m.in. drogą internetową.

Kluczowe cechy marketingu bezpośredniego

Spośród innych dostępnych promocji marketing bezpośredni wyróżnia się tym, że klient otrzymuje bezpośrednio ofertę danej firmy, z której może skorzystać (jeśli zechce) lub nawiązać kontakt z firmą. Dzięki temu nie musi już sam odwiedzać sklepu czy przeszukiwać internetu. Początki marketingu bezpośredniego wiążą się z działaniem akwizytorów, którzy odwiedzali potencjalnych klientów w ich domach proponując określone produkty. Po upowszechnieniu się telefonu również ten sposób bezpośredniej komunikacji z klientem zaczął być chętnie wykorzystywany (i wciąż jest w ramach usług call center). Z marketingiem bezpośrednim związana jest też tradycyjna poczta, gdyż dysponując podstawowymi danymi takimi jak imię i nazwisko i adres klienta, można wysyłać tym osobom korespondencję reklamową. I jak zauważa nasz rozmówca z agencji Direct Channel zajmującej się m.in. marketingiem bezpośrednim wciąż jest duży popyt na takie usługi. Do przesyłek pocztowych można dołączać ulotki reklamowe, ofertę firmy w formie katalogów czy broszur, kupony rabatowe czy wreszcie podstawowe dane takie jak adres firmy i adres WWW.

Personalizacja przekazu

Marketing bezpośredni jest nieodłącznie związany z personalizacją przekazu reklamowego – a więc jest przeciwieństwem spotów reklamowych emitowanych w telewizji czy radiu, które są co prawda skierowane do konkretnych grup odbiorców, ale dostępne dla każdego, kto tylko zechce je obejrzeć lub wysłuchać. Personalizacji przekazów reklamowych sprzyja niewątpliwe rozwój internetu, w którym większość osób zostawia, świadomie lub nie, wiele informacji o sobie. Dzięki temu, że większość ludzi korzysta z platform społecznościowych, poczty elektronicznej, zakupów online, a nawet różnego rodzaju promocji i konkursów internetowych, firmy mają wiele możliwości do zebrania ich danych i przygotowania spersonalizowanych ofert. Ale, wbrew pozorom, korzystają na tym nie tylko firmy (zysk w postaci np. wyższej sprzedaży produktów), ale też sami klienci, gdyż otrzymują przekazy „szyte na miarę” specjalnie dla nich zamiast bardzo ogólnych ofert, którymi być może nigdy by się nie zainteresowali.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas