Artykuł sponsorowany Na czym polega pełna księgowość przedsiębiorstwa?

Na czym polega pełna księgowość przedsiębiorstwa?

Pełna księgowość jest bardzo zaawansowaną formą rozliczeń stosowaną przez różne firmy. Z uwagi na spore skomplikowanie nie każdy przedsiębiorca jest w sanie samodzielnie się nią zajmować. Prowadzenie takiej ewidencji utrudniają także często zmieniające się przepisy. Dlatego to zadanie zazwyczaj przejmują zatrudnieni księgowi lub zewnętrzne biura księgowe. Co jeszcze trzeba wiedzieć o tej formie rozliczeń?

Jakie firmy korzystają z pełnej księgowości?

Prowadzenie ksiąg handlowych jest powszechnie nazywane pełną księgowością. Kwestie z tym związane reguluje Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994 roku. Ta forma polega na precyzyjnym rozliczaniu wszystkich transakcji finansowych wykonywanych przez daną firmę. Do prowadzenia ewidencji zobowiązane są:

  • spółki akcyjne,
  • spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne,
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

To nie wszystkie podmioty, które może objąć ta wersja rozliczeń. Czasem przechodzą na nią spółdzielnie, osoby fizyczne, spółki jawne, cywilne i partnerskie prowadzące uproszczoną księgowość. Wtedy, gdy ich przychody w ubiegłym roku podatkowym przekroczyły 2 miliony euro. Jeżeli obroty spadną, firma może wrócić do poprzedniej formy.

Zaawansowana rachunkowość dla firm

Prowadzeniem ksiąg rachunkowych dla przedsiębiorców zajmują się między innymi biura świadczące usługi księgowe. Co trzeba zapisywać w tych ewidencjach? Przede wszystkim rzetelne rozliczenia wszystkich przelewów przychodzących i wychodzących. Równie ważne jest przechowywanie wszelkich dokumentów kupna i sprzedaży. Księgi obejmują także szereg informacji dotyczących operacji magazynowych. Muszą zawierać inwentaryzację majątku firmy oraz jej zobowiązań wobec innych podmiotów. W skład pełnej księgowości wchodzi także prowadzenie kart wynagrodzenia pracowników. Wymienione dane pozwalają na szybkie i dokładne sprawdzenie kondycji finansowej danego przedsiębiorstwa. I rzecz jasna określenie zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego.

Prowadzeniem pełnej księgowości zajmują się firmy takie jak Biuro Rachunkowe Lukan. Zbierają i zapisują informacje niezbędne dla fiskusa, ale też udziałowców i właścicieli danego podmiotu. Każda księga handlowa to w rzeczywistości kilka różnych ewidencji. W jej skład wchodzi:

  • dziennik,
  • konta księgi głównej,
  • konta księgi pomocniczej,
  • zestawienie obrotów i sald z księgi głównej.

Powyższy spis trzeba uzupełnić o zestawienie sald pochodzących z księgi pomocniczej. Do tego dochodzi wykaz składników aktywów i pasywów firmy potwierdzony inwentaryzacją. Warto tu dodać, że pełną księgowość należy prowadzić na bieżąco. Wszystkie wpisy muszą być rzetelne, bezbłędne i sprawdzalne. Jest to wymagane przez przepisy Ustawy o rachunkowości. 

Opracowanie:

Lukan Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.

Warszawa , Majdańska 7 lok. 16

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas