Artykuł sponsorowany Kryteria wyceny przedsiębiorstw

Kryteria wyceny przedsiębiorstw

Wycena przedsiębiorstwa służy ustaleniu jego wartości, zatem konieczność jej wykonania zdaje się oczywista, gdy planowana jest sprzedaż firmy. Poza tym wyceny sporządzane są na potrzeby sprawozdawczości, np. w postępowaniu upadłościowym. Tego typu ekspertyz niekiedy wymagają także banki, gdy przedsiębiorstwo występuje o kredyt lub innego rodzaju finansowanie.

Rodzaje wyceny przedsiębiorstw

W zależności od celu dokonywania wyceny wyróżnia  się jej różne  rodzaje. Opinię na temat wartości przedsiębiorstwa można wydać w oparciu o pełną wycenę, przeprowadzoną z wykorzystaniem metod oraz procedur właściwych do obiektywnego, bezstronnego i rzetelnego określenia wartości. Za dobór właściwych procedur niezbędnych do zebrania i analizy wszystkich danych istotnych w konkretnym przypadku odpowiada wyceniający, a podczas sporządzania wyceny rzeczoznawca musi brać pod uwagę wszystkie podejścia uznane za właściwe. Wynik pełnej wyceny przedstawia się w formie pisemnej jako jedną wartość lub przedział wartości.

Kiedy celem jest oszacowanie wartości przedsiębiorstw z pominięciem niektórych procedur, przeprowadzana jest wycena uproszczona (np. wycena składników przedsiębiorstwa, wycena wartości niematerialnych i prawnych), przy czym wszystkie pominięte elementy muszą być wyszczególnione w jej treści wraz z uzasadnieniem. Taka wycena opiera się na ograniczonym zakresie informacji, a wyceniający opiera się wyłącznie na podejściach uznanych za najbardziej właściwe. Wynik uproszczonej wyceny przedsiębiorstwa również przedstawia się jako jedną wartość albo przedział wartości, a raport sporządza się pisemnie.

Trzecim typem wyceny przedsiębiorstwa jest kalkulacja jego wartości. W tym przypadku celem jest wstępne oszacowanie wartości firmy. Podobnie jak w przypadku wyceny uproszczonej, wyceniający może pomijać niektóre procedury. Analizy przeprowadzane są zwykle w ograniczonym zakresie, ustalonym między wyceniającym i zamawiającym. Wyniki kalkulacji przedsiębiorstwa mogą być przedstawione w formie pisemnej lub ustnej.

3 podejścia w wycenie przedsiębiorstw

Wycena przedsiębiorstwa w podejściu majątkowym obejmuje metody, określające wartość aktywów pomniejszonych o pasywa obce, a więc metodę wartości skorygowanych aktywów netto, metodę wartości likwidacyjnej (przy założeniu likwidacji działalności) i metodę wartości odtworzeniowej. Bardziej złożone metody wykorzystuje się przy wycenach przedsiębiorstw w podejściu dochodowym. Takie metody pozwalają wyznaczyć wartość firmy w oparciu o strumienie przyszłych dochodów. W tym podejściu stosuje się: metodę zdyskontowanych przepływów pieniężnych (może opierać się na przepływach przynależnych właścicielom lub wszystkim stronom finansującym, a więc właścicielom i wierzycielom), metodę zdyskontowanych zysków i metodę zdyskontowanych dywidend. Najważniejszym aspektem wyceny przedsiębiorstwa w podejściu dochodowym jest określenie strumieni dochodów oraz właściwego dla danego strumienia dochodu kosztu kapitału. Wycena w podejściu porównawczym pozwala ocenić wartość rynkową przedsiębiorstwa w porównaniu z innymi podmiotami gospodarczymi. Kluczowym zagadnieniem jest w tym przypadku właściwy wybór mnożników porównawczych, czyli porównywalnych przedsiębiorstw (z tego samego sektora) i mierników ekonomiczno-finansowych.

Jak wyjaśnia ekspert z Kancelarii Rzeczoznawców Majątkowych Taksator, punktem wyjścia wyceny zawsze musi być określenie jej celu, przedmiotu i założeń. Dopiero uwzględnienie powyższych kryteriów pozwala na wybór standardu wartości właściwego dla danej wyceny. Standard określa strony i warunki planowanej lub hipotetycznej transakcji, co z kolei pozwala na ustalenie poszukiwanej kategorii wartości, a więc godziwej wartości rynkowej, wartości sprawiedliwej, wartości wewnętrznej lub wartości inwestycyjnej.

 

 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas