Artykuł sponsorowany Jakie wyróżniamy księgi rachunkowe?

Jakie wyróżniamy księgi rachunkowe?

Księgi rachunkowe to wszelkie księgi, które prowadzi się głównie na podstawie dowodów księgowych. Zapisy zdarzeń umieszczane są w nich systematycznie oraz chronologicznie. To właśnie na księgach rachunkowych opiera się niemal cała księgowość firmy. Zapisy w tego typu księgach dotyczą wszystkich zdarzeń, jakie miały miejsce w przedsiębiorstwie w danych okresie. Jakie księgi rachunkowe wyróżniamy?

Czym jest dziennik, księga główna oraz księgi pomocnicze?

Wśród ksiąg rachunkowych znajdziemy między innymi dziennik. Ta księga służy przede wszystkim do zapisywania zdarzeń gospodarczych. Dziennik musi być prowadzony w sposób chronologiczny, w związku z tym wszelkie zapisy muszą być kolejno numerowane. Dodatkowo ostateczna suma powinna być na bieżąco podliczana. Zapisy w dzienniku mają na celu umożliwić powiązanie z zatwierdzonymi księgowymi. Komputerowy system pozwala na prowadzenie jednego dziennika o dużej objętości, natomiast prowadzenie dziennika w formie tradycyjnej wymaga kilku ksiąg.

W kwestii rachunkowości i księgowości mamy również do czynienia z księgą główną. Z informacji przekazanych przez biuro rachunkowe Professional Accounting Services z Zielonki w województwie mazowieckim, konta księgi głównej nazywane są także kontami systematycznymi i podlegają zasadzie podwójnego zapisu. To oznacza, że wszystkie informacje wprowadzone do dziennika muszą znajdować się też w księdze głównej. W tym przypadku również trzeba zachować chronologiczność. Aby prowadzenie księgi głównej było łatwiejsze, wykorzystuje się księgi pomocnicze. W nich zwykle zawarte są bardziej szczegółowe informacje. Prowadzenie ksiąg pomocniczych powinno odbywać się systematycznie. Te księgi stosuje się głównie ze względu na to, aby zapewnić ujęcie wynagrodzeń i innych świadczeń dla pracowników głównie do celów ubezpieczeniowych oraz podatkowych.

Czym są zestawienia oraz wykaz składników aktywów i pasywów?

Zestawienia to dokumenty, które tworzy się w oparciu o księgi główne, a ich sporządzenie wykonuje się na koniec okresu sprawozdawczego. W nich zawarte są zestawienia obrotów i sald, w których skład wchodzą nazwy kont, salda kont, a także suma sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, czy obroty za okres sprawozdawczy. Z kolei wykaz składników aktywów i pasywów to tzw. inwentarz. Prowadzenie inwentarzu to obowiązek osób, które wcześniej nie wywiązywały się z zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych w sposób przewidziany ustawą. W innych przepadkach funkcję wykazu składników pasywów i aktywów pełnią konta ksiąg głównych i zestawienia.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych to trudne i skomplikowane zadanie, dlatego w przypadku, gdy nie znamy się na sprawach księgowych oraz rachunkowych, najlepszym rozwiązaniem będzie zlecenie tego zadania księgowemu lub zewnętrznemu biurowi rachunkowemu. Biura rachunkowe oferują swoim klientom między innymi takie usługi, a z ich pomocą łatwiej przebrniemy przez kwestie dotyczące księgowości i rachunkowości firmy.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas