Artykuł sponsorowany Jak prowadzić rejestr sprzedaży i zakupu VAT? Krótki poradnik

Jak prowadzić rejestr sprzedaży i zakupu VAT? Krótki poradnik

Czynni podatnicy, którzy płacą podatek od towarów i usług, zobowiązani są do prowadzenia rejestru sprzedaży i zakupu VAT. Tylko poprawnie prowadzona ewidencja pozwoli określić wysokość należnego oraz naliczonego podatku.

Zasady prowadzenia

Podstawową formę ewidencji dla płatników podatku od towarów i usług stanowić będą: rejestr VAT oraz księga przychodów i rozchodów. W prowadzeniu obu pomoże nam Biuro Rachunkowe Logos w Krakowie.

Rejestr sprzedaży i zakupu VAT obejmować musi zarówno kwoty, od których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Ponadto muszą znaleźć się w nim kwoty podatku należnego oraz kwoty podatku naliczonego, które obniżają wysokość podatku należnego, a także kwota podatku, która zostanie wpłacona do urzędu, lub którą urząd ma zwrócić.

Dane pozwalające określić przedmiot oraz podstawę do obliczenia podatku VAT to kolejny element, jaki musi zawierać ewidencja VAT. Ponadto ujęte w niej muszą być wszelkie inne dane pozwalające na identyfikację transakcji – numer kontrahenta i tym podobne.

Podstawą do prowadzenia rejestru sprzedaży VAT stanowią faktury VAT, VAT RR, VAT marża oraz faktury zaliczkowe, okresowe raporty z kas fiskalnych. W wyjątkowych sytuacjach mogą to być inne dokumenty, w tym też paragony.

Rejestr zakupu VAT prowadzony jest w oparciu na zapisach z faktur VAT, VAT RR, VAT marża, faktur zaliczkowych, paragonów, jeśli zawierają one niezbędne dane, a także innych dokumentów, na przykład celnych.

Nie muszą natomiast znaleźć się w nim faktury dokumentujące czynności wyłącznie zwolnione z podatku VAT, transakcje, od których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz te związane z czynnościami nieopodatkowanymi.

Cele prowadzenia

Ewidencja VAT pozwala na obliczenie podatku od towarów i usług, co stanowi podstawę do poprawnego wypełnienia deklaracji podatkowej VAT-7 oraz VAT-7K.

Prowadzenie rejestru płatnik może zlecić w biurze rachunkowym, gdzie zaletą jest nie tylko gwarancja poprawności, ale też obsługa finansowa, lub też robić to samodzielnie w dedykowanym programie komputerowym. Wykorzystać w tym celu można ogólnodostępne narzędzia w postaci arkuszy kalkulacyjnych albo specjalistyczne programy służące typowo ewidencjonowaniu transakcji. Jest to jednak dla płatnika swego rodzaju obciążenie, którym bez problemu zająć się może obsługa księgowa.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas