Artykuł sponsorowany Czym jest ewidencja środków trwałych i jak ją prowadzić?

Czym jest ewidencja środków trwałych i jak ją prowadzić?

Prowadzenie własnej działalności wiąże się nie tylko z zyskami, ale i wydatkami. Wszystkie poniesione, w ramach inwestycji w firmę, koszta, należy odpowiednio rozliczać. Mowa tu konkretnie o ewidencji środków trwałych.

Czym jest środek trwały?

Środkiem trwałym nazywamy własność lub współwłasność podatnika, która wykorzystywana jest zgodnie z potrzebami działalności prowadzonego przedsiębiorstwa. Mówimy więc tu o wszelkich inwestycjach, które są konieczne w celu sprawnego funkcjonowania biznesu. Natomiast majątek musi zostać przez przedsiębiorcę nabyty lub wytworzony we własnym zakresie, lecz już od pierwszego dnia pracy zdatny do użytku. Kwestię środków trwałych regulują przepisy ustawy o PIT. Według niej, do środków trwałych zaliczamy: nieruchomości, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne przedmioty, a także inwentarz żywy. 

Obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych

O obowiązku prowadzenia ewidencji środków trwałych zapisy znajdziemy w rozporządzeniu Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 roku. Jak czytamy w treści par. 5 niniejszego rozporządzenia - osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, obowiązane do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów mają obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - zgodnie z art. 22n ust. 2-6 ustawy o PIT. Chodzi zarówno o przedsiębiorców rozliczających się na podstawie księgi przychodów i rozchodów, jak i ryczałtowców.  Warto pilnować tej kwestii, gdyż w przypadku braku ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

W tym przypadku mamy dość dużą swobodę, gdyż dokument ten nie posiada żadnego określonego wzoru. Możemy więc prowadzić go w formie odręcznego zapisu. Przedsiębiorcy mogą zajmować się tym samodzielnie, na przykład przy pomocy programów komputerowych. Optymalnym rozwiązaniem będzie jednak skorzystanie z pomocy profesjonalnego biura rachunkowego, takiego, jak Gabi Biuro Rachunkowe. Wówczas pozyskamy kompleksową pomoc z zakresu księgowości dla naszej firmy. Unikniemy również ewentualnych komplikacji, w razie nieprawidłowego wypełnienia zobowiązań względem urzędu skarbowego. 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas