Artykuł sponsorowany Co warto wiedzieć o likwidacji działalności gospodarczej?

Co warto wiedzieć o likwidacji działalności gospodarczej?

Likwidacja działalności gospodarczej to dość skomplikowany proces, bowiem nie wystarczy w tym przypadku samo wykreślenie firmy z CEIDG lub KRS. Wymaga on między innymi wykonania określonych obowiązków względem pracowników oraz ZUS, a także rozliczeń podatkowych, a także w przypadku spółek rejestrowanych w KRS – podjęcia właściwych uchwał, zgłoszenia likwidacji firmy, podział majątkowy itp. Dowiedz się więcej o likwidacji działalności gospodarczej.

Zamknąć czy zawiesić?

Zanim podejmiesz tak radykalną decyzję, jaką jest likwidacja działalność gospodarczej warto, abyś rozważył zamiast tego alternatywę w postaci zawieszenia firmy. Jest to pod względem formalnym łatwiejsze rozwiązanie, a przeczekanie kryzysu może okazać się opłacalne. Nie warto bowiem podejmować nagłych i nieprzemyślanych decyzji.

Przemyśl terminy i zobowiązania przed likwidacją

Jeśli jednak z jakiegoś powodu jesteś stanowczo zdecydowałeś, że chcesz zakończyć działalność gospodarczą, to musisz ustalić właściwy termin likwidacji, który nie będzie kolidował z wcześniejszymi zobowiązaniami takimi jak np. długoterminowe umowy z kontrahentami lub pracownikami. W takim przypadku musisz odczekać aż tego typu dokumenty wygasną lub możliwe będzie złożenie ich wypowiedzenie, a w momencie likwidacji nie będą one już obowiązywały.

Wyrejestrowanie z ZUS oraz z firmy

W następnej kolejności musisz wyrejestrować siebie oraz swoich pracowników z ubezpieczeń w ZUS ze względu na utratę praw do ubezpieczeń ZUS. Następnie czas na zgłoszenie się do odpowiedniego urzędu bądź rejestru  w celu wyrejestrowania firmy. Jeśli chcemy wyrejestrować jednoosobową działalność gospodarczą, to udajemy się do CEIDG (czyli tzw. Rejestru przedsiębiorców). W przypadku spółki cywilnej należy zwrócić się zaś do GUS, a przy innych spółkach do KRS. Pamiętajmy, aby takie formalności jak między innymi wyrejestrowanie z ZUS należy wykonać przed złożeniem wniosku o wykreślenie z CEIDG.

Rozliczenie podatków, zamknięcie księgowości oraz inne obowiązki związane z zakończeniem działalności

Teraz pozostaje dopełnienie reszty formalności związanych z likwidacją firmy, a są to między innymi:

  • rozliczenie podatków
  • zamknięcie księgowości – w tym sporządzenie spisu z natury, wyrejestrowanie z VAT itp.
  • wyrejestrowanie z kasy fiskalnej
  • zgłoszenie do urzędów (w danych, konkretnych przypadkach)
  • likwidacja konta firmowego
  • znalezienie miejsca do przechowywania dokumentacji firmowej (takiej jak np. ZUS czy sprawy podatkowe) – taki obowiązek będzie na tobie ciążył po zakończeniu działalności gospodarczej.

Dlaczego warto tę sprawę powierzyć profesjonalnemu biuru rachunkowemu?

Ze względu na szereg formalności i skomplikowanych procedur, które wynikają po drodze takiego procesu, jakim jest likwidacja działalności gospodarczej, warto tę sprawę powierzyć profesjonalnemu biuru rachunkowemu, jakim jest biuro rachunkowe Wynik, którego pracownicy posiadają niezbędne kwalifikacje oraz duże doświadczenie w branży.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas