Materiał Partnera Korzyści wynikające ze spożywania ryb

Korzyści wynikające ze spożywania ryb

Spożycie ryb w naszym kraju ugruntowało się na słabym poziomie. Takie wyniki powinny nas martwić, szczególnie gdy spojrzymy na zalecenia dietetyków, lekarzy i Instytutu Żywienia. Czy warto zastąpić jeden, czy dwa posiłki rybne w tygodniu wołowiną, czy wieprzowiną? Czy rezygnacja z posiłków rybnych nie wpłynie na nasze zdrowie? Jakie walory niesie za sobą spożywanie ryb jeden czy dwa razy w tygodniu?

Walory rybiego mięsa

Zdecydowanie nie warto zastępować posiłków rybnych innymi. Korzyści wynikające ze spożycia ryb znacznie przewyższają walory nawet jakościowego mięsa innych zwierząt. Mówimy tu przede wszystkim o kwasach tłuszczowych Omega 3, białku, witaminach, składnikach mineralnych obecnych w rybim mięsie.

Kwasy tłuszczowe Omega 3 wykazują korzystne działanie na organizm ludzki. W szczególności obniżają ryzyko zachorowań na wiele chorób, takich jak np. nowotwory. Wymieniamy wśród nich nowotwory jelita grubego, prostaty i piersi. Ponadto kwasy te pozwalają unikać chorób sercowo-naczyniowych. Wyróżnia je także dobry wpływ na przewlekłe choroby o charakterze zapalnym.

Ponadto udowodniono już dobroczynne skutki działania kwasów Omega 3, dzięki którym znacznie łatwiej jest uniknąć rozwoju Alzheimera czy demencji starczej.

Zalety białka rybnego są oczywiste. Jego zawartość wśród różnych gatunków ryb wylicza się na około 13-24%. Jest ono niezwykle lekkostrawne i cechuje je wysoka wartość odżywcza.

Ryby są ważny źródłem dostarczania do organizmu takich witamin jak A, B i D. Szczególną uwagę warto zwrócić na witaminę D, którą niezwykle trudno jest pozyskać z innych źródeł poza wystawieniem się na działanie promieni słonecznych. Witamina D chroni organizm ludzki przed rozwojem cukrzycy typu I i II, ale także choroby Alzheimera i demencji starczej.

Mięso świeżych ryb jest kopalnia składników mineralnych. Jak twierdzą doświadczeni sprzedawcy z Beata Pyras Ryby Handel hurtowy i detaliczny występują w nim:

  • fosfor,
  • magnez,
  • potas,
  • selen,
  • jod,
  • fluor,
  • i inne.

Trochę o diecie rybnej

Ryby są i powinny być istotnym elementem diety każdego człowieka. Niezależnie od wieku i płci ich wpływ na organizm jest zbawienny. Choć zdarzają się alergie na ich białko, nie dotyczą one wszystkich gatunków i dużej liczby przypadków. Dzięki zawartości selenu wśród składników mineralnych pochodzących z rybiego mięsa jesteśmy w stanie niwelować skutki spożycia w diecie metalortęci oraz poddać się swoistej detoksykacji. Istotnym jest więc wybór do spożycia także gatunków słodkowodnych, w których zawartość selenu jest większa od zawartości metalortęci.

Według zaleceń Instytutu Żywienia człowiek powinien spożywać przynajmniej dwa posiłki rybne w ciągu tygodnia. Nie są to zalecenia wzięte od wróżek, ale rzetelne informacje poparte wieloletnimi badaniami naukowymi. Być może warto zadbać o to, by w naszej diecie i diecie naszych dzieci znalazły się ryby, których spożycie tak dobrze wpływa na rozwój i kondycję organizmu oraz na nasze samopoczucie.

Opracowanie:

Podziel się