Materiał Partnera Dobroczynne właściwości kapusty

Dobroczynne właściwości kapusty

Kapusta niesłusznie uważana jest za ciężkostrawne i mało atrakcyjne warzywo. Tymczasem ma ona wiele właściwości odżywczych, które sprawiają, że warto włączyć ją do jadłospisu. Podnosi odporność, korzystnie wpływa na włosy i paznokcie, a do tego jest nisko kaloryczna – to zwykle towarzyszące jej dodatki w postaci boczku czy golonki przyczyniają się do negatywnej opinii kapusty.

Właściwości kapusty

Kapusta to warzywo pochodzące z rejonu Morza Śródziemnego, znana już w starożytności. Do Polski dotarła w XIV wieku i szybko przypadła nam do gustu. To ważny składnik wielu dań naszej rodzimej kuchni – znajdziemy ją bowiem w pierogach, bigosie czy kapuśniaku. Jest na tyle powszechna, że mało kto zastanawia się nad tym, dlaczego warto ją jeść.

Główną zaletą kapusty jest mała ilość kalorii, dzięki czemu mogą ją spożywać osoby, które mają problemy z wątrobą. Ponadto wzmacnia odporność dzięki wysokiej zawartości witaminy C – porównywalnej z jej zawartością w cytrynie. Warto zatem włączyć ją do diety w okresie nasilenia zachorowań na przeziębienie i grypę. Jest też źródłem wielu innych witamin, w tym E, K, PP oraz witamin z grupy B. W jej składzie znajdziemy liczne niezbędne nam składniki mineralne takie jak żelazo, potas, fosfor, miedź, siarka, wapń, mangan, a także kwas foliowy.

Wbrew popularnemu przekonaniu kapusta pozytywnie wpływa na układ pokarmowy. Surowe liście łagodzą dolegliwości związane między innymi z nieżytem żołądka czy chorobą wrzodową. Kapusta będzie ciężkostrawna, tylko jeśli z takimi dodatkami ją podamy.

Formy spożywania kapusty

Sposób przygotowania ma duży wpływ na zachowanie wartości odżywczych jedzenia. Najwięcej dostarczymy ich organizmowi, spożywając kapustę w stanie surowym, dlatego najlepszym rozwiązaniem będą surówki z kapusty. Możemy też przygotować sok ze świeżej kapusty, który sprawdzi się w leczeniu kaca. Natomiast dobrze znana i lubiana kapusta kiszona ma właściwości antybakteryjne oraz antywirusowe.

Kapusta sprawdza się nie tylko jako składnik dań. Możemy wykorzystać ją również jako okład w przypadku oparzeń, ran, owrzodzeń lub ukąszeń owadów. Zmiażdżone świeże liście będą też skuteczne na obrzęki wywołane przez zwichnięcia czy zapalenia stawów.

Gdzie kupować kapustę?

Najlepszym rozwiązaniem będą zakupy w sklepie warzywnym, który zaopatruje się u lokalnych producentów lub w hurtowni warzyw. Oba źródła oferują produkty świeże oraz zdrowe, dlatego możemy mieć gwarancję ich jakości. Hurtownie takie jak Skup Warzyw prowadzą skup kapusty ze sprawdzonych gospodarstw rolnych i zajmują się tez dowozem warzyw do sklepów, z którymi współpracują. Oznacza to, że kapusta dociera do klientów w doskonałym stanie.

Opracowanie:

Skup Warzyw PH Karol Szymczak

Macew 12

  • tel. 602 783 980

Podziel się