Materiał Partnera Bogate wnętrze włoszczyzny

Bogate wnętrze włoszczyzny

Włoszczyzna, to podręczny zestaw kilku korzeni, wykorzystywanych do gotowania zup. Marchewka, pietruszka, seler i por, to podstawowe składniki wykorzystywane podczas gotowania rosołu i bulionów. Nazwa wywodzi się z legendy o królowej Bonie, która te warzywa miała przywieźć z Włoch. Nie jest to prawda, ale nazwa się przyjęła, a zawartość wykorzystywana jest w każdym domu. Jakie zalety ma popularna włoszczyzna?

Podstawową zaletą włoszczyzny jest fakt, iż dostępna jest cały rok. Dzięki niej, w mięsnej diecie Polaków zaczęły pojawiać się wartościowe warzywa. Włoszczyzna jest niezastąpiona podczas gotowania zup, jako baza do gulaszu, sosu i Farsu. Stanowi też podstawę tak popularnej sałatki jarzynowej. Nowocześni kucharze podają ją w formie pieczonej, a nawet karmelizowanej. Czy to wszystkie zalety włoszczyzny?

Moc warzyw, moc z warzyw

Podstawowe warzywa będące składnikiem włoszczyzny to warzywa korzeniowe. Mają one dużą zawartość błonnika, a także wiele cennych składników mineralnych i witamin, w tym B1, B2, B6, E, H i K, żelazo, wapń i fosfor. Moc włoszczyzny jest wynikiem zsumowania zalet poszczególnych warzyw z tacki. Marchew jest bogata beta-karoten, który jest silnym przeciwutleniaczem i ma wpływ na ostrość widzenia i działa silnie przeciwnowotworowo. Gotowana marchew ma znacząco wyższy indeks glikemiczny, ale jest łatwostrawna. Korzeń pietruszki znany jest z właściwości moczopędnych. Pozwala na wydalenie nadmiernej ilości wody z organizmu, działa więc korzystnie na obrzęki. Korzeń pietruszki skutecznie odkwasza organizm, a także ułatwia oczyszczanie z niepotrzebnych składników przemiany materii. Seler jest niskokaloryczny, bogaty w błonnik pokarmowy, witaminę C, a także witaminy z grupy B i wiele składników mineralnych, w tym cynk. Duża zawartość błonnika seler utrzymuje na dłużej uczucie sytości, a także ułatwia wypróżnianie. Cynk ma duże znaczenia w gojeniu się ran i prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Pozytywny wpływ na zwiększenie odporności ma również por.

Jak gotować włoszczyznę?

Do przygotowania idealnego wywaru potrzebny jest pęczek włoszczyzny, przyprawy i zioła. Dzięki aromatycznym warzywom, można śmiało zrezygnować z gotowych przypraw do zup ze sztucznymi wzmacniaczami smaku. Włoszczyznę wrzuca się do gorącej wody, dodaje ziele angielskie, liść laurowy, lubczyk, sól i pieprz. Można też dodać rozgnieciony ząbek czosnku, kawałek imbiru i opaloną na palniku cebulę. Ważne, by wywar gotować na wolnym ogniu, pod przykryciem do momentu, gdy warzywa są miękkie. Kilkugodzinne gotowanie wywarów na bardzo małym ogniu ma dobroczynne i wzmacniające działanie na organizm. Ich picie poleca się przy przeziębieniu, osłabieniu i wyziębieniu organizmu.

Włoszczyzna nie musi być nudna – można z niej zrobić krem z marchewki albo zupę porową. Można też dodawać do wielu potraw, uzyskując zaskakujące rezultaty.

Opracowanie:

Podziel się