Materiał Partnera
Jak radzić sobie ze stresem w pracy? [PORADNIK]

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? [PORADNIK]

Stres to drugi najczęściej zgłaszany problem zdrowotny w Europie związany z pracą. Według analiz przeprowadzonych przez Eurostat 14% osób skarżącychStres to drugi najczęściej zgłaszany problem zdrowotny w Europie związany z pracą. Według analiz przeprowadzonych przez Eurostat 14% osób skarżących się na problemy ze zdrowiem doświadczyło lub doświadcza stresu w miejscu pracy. Szacuje się również, że około 50–60% próśb o dni urlopowe może być spowodowane stresem. Szukasz rozwiązania, które pomogłoby Ci zredukować ilość stresu? Poznaj 5 skutecznych sposobów – dzięki nim Twoje codzienne zadania w pracy staną się o wiele przyjemniejsze. się na problemy ze zdrowiem doświadczyło lub doświadcza stresu w miejscu pracy. Szacuje się również, że około 50–60% próśb o dni urlopowe może być spowodowane stresem. Szukasz rozwiązania, które pomogłoby Ci zredukować ilość stresu? Poznaj 5 skutecznych sposobów – dzięki nim Twoje codzienne zadania w pracy staną się o wiele przyjemniejsze.

Nowe obowiązki, zbliżające się terminy, a nawet niedziałający sprzęt – to tylko kilka wśród dziesiątek czynników wywołujących stres w pracy. Choć badania Eurostatu pokazały, że sytuacje stresowe najczęściej występują w sektorach: edukacji (27%), pośrednictwa finansowego (25%), administracji publicznej (24%) i obrotu nieruchomościami (22%), w pozostałych branżach także istnieje ryzyko powstawania nadmiernego stresu. Jesteś zmęczony, zdemotywowany i czujesz, że Twoja praca nie przynosi Ci żadnych korzyści, a tylko – dodatkowe problemy? Dowiedz się, jak sobie z tym poradzić.

Filiżanka kawy na zdrowie, czyli zacznij dzień z energią

Nie wyobrażasz sobie rozpoczęcia dnia bez filiżanki dobrej kawy? Spokojnie, nie musisz z niej rezygnować. Kawa, dzięki zawartej w składzie kofeinie, pobudza, dlatego kilkanaście lub kilkadziesiąt mililitrów tego napoju z rana na pewno Ci nie zaszkodzi. Bardzo dobrym pomysłem jest picie kawy w trakcie lub po śniadaniu, ponieważ:

  • nasila ona perystaltykę jelit,
  • przyspiesza proces trawienia,
  • zwiększa przyswajanie pożywienia.

Dzięki temu unikniesz uczucia ciężkości, które wraz z sennością bardzo często towarzyszy w pierwszych godzinach pracy.

Pamiętaj, że najlepsze rodzaje kaw to kawy ziarniste i mielone. Kawy rozpuszczalne - choć przygotowuje się je bardzo szybko – są jedynie ekstraktem kaw palonych, rozpuszczonym w wodzie, a następnie odsączonym, w związku z czym nie mają tak intensywnego działania. Unikaj natomiast picia saszetek „2 w 1” lub „3 w 1”, ponieważ w środku znajdziesz jedynie „napój kawowy” pełen cukru, syropu glukozowego, tłuszczu roślinnego, mleka w proszku i regulatorów smaku. 

Twierdzenie „kawa szkodzi” w przypadku kaw ziarnistych i mielonych okazuje się mitem. Nie masz w swoim miejscu pracy ekspresu do kawy, dzięki któremu nie musiałbyś się zastanawiać, jak zrobić smaczny, jakościowy napój z kofeiną? Zaproponuj wyposażenie biura w profesjonalny ekspres ciśnieniowy Eden. Swoich pracodawców przekonasz tym, że wynajem, dzierżawa lub leasing ekspresów do kawy umożliwia:

  • regularne dostawy kawy,
  • serwis urządzeń,
  • stałą opiekę Doradcy Klientów.

 Zaprzyjaźnij się z kalendarzem, czyli planuj wszystkie działania

Przytłacza Cię liczba zdań i projektów, których z każdym kolejnym dniem przybywa coraz więcej? Usiądź spokojnie i spisz wszystko, co masz zrobić. Sposób przygotowywania listy zależy od Twojego trybu pracy. Może to być:

  • rozpiska w wirtualnym kalendarzu – z dokładnym podziałem na godziny lub osoby, do których ma trafić projekt,
  • plan zadań na kartce papieru/ w notesie / kalendarzu – z podziałem na działania najważniejsze i te z najbliższym terminem realizacji.

A co z zadaniami, które wpadają nagle? Koniecznie dopisuj je do listy, aby o niczym nie zapomnieć. Na koniec – najważniejsze. Zawsze odhaczaj zadania zakończone. Dzięki temu będziesz wiedział, ile pracy zostało Ci do końca dnia i jak dużo czasu możesz przeznaczyć na poszczególne projekty.

Nie szukaj powodów do stresu, czyli zmień podejście do pracy

Przychodzisz do pracy i… wszystko Cię denerwuje? Trudno Ci znaleźć wspólny język z innymi pracownikami lub szefem? Zamiast ciągle zwracać uwagę na wady współpracowników, spróbuj je zaakceptować. Być może w wyniku stresu nadinterpretujesz niektóre zachowania albo odnosisz się do nich zbyt osobiście. Pamiętaj, że pewne sytuacje w pracy wymagają jednej osoby decyzyjnej i to właśnie ona będzie miała największy wpływ na finalny efekt projektu, nawet jeśli okaże się on niezgodny z Twoją wizją.

 Dobrym pomysłem na rozładowanie złej atmosfery w pracy są wspólne spotkania i wyjazdy integracyjne. Nie mogą być one jednak urządzane pod przymusem – każdy uczestnik – aby czuł się dobrze w takiej sytuacji – powinien dobrowolnie wyrazić chęć uczestnictwa. W trakcie wyjazdów warto również zorganizować kilka zabaw integracyjnych i wzmacniających współpracę w zespole.

 Denerwuje Cię nieustannie zacinający się komputer, obrotowe drzwi, które zawsze przestają działać, kiedy znajdujesz się w środku, a nawet cały układ budynku, przez co musisz codziennie pokonywać dystans godny maratończyka? O ile zespół IT pomoże Ci naprawić sprzęt komputerowy, o tyle na pozostałe rzeczy masz mniejszy wpływ. Możesz jedynie szukać alternatywnego wejścia do firmy lub poprosić w recepcji o naprawienie awarii. Komunikację wewnątrz biura przyspieszysz natomiast, organizując poranne spotkania, podczas których omówicie wszystkie najważniejsze zadania na dany tydzień.

 Woda na ratunek nerwom, czyli pij wodę w biurze przez cały dzień

Każda godzina spędzona przed komputerem sprawia, że jesteś coraz bardziej śpiący, zaczynają boleć Cię oczy i zauważasz, że Twój proces myślenia znacznie się wydłużył? To mogą być objawy odwodnienia spowodowanego zbyt małą ilością płynów dostarczanych organizmowi.

Lekarze i dietetycy podkreślają, że dzienna ilość płynów, które człowiek powinien przyjmować, zależy od kilku czynników – wieku, wzrostu, wagi ciała, stanu zdrowia i aktywności fizycznej. Wśród naukowców panuje również zgoda, że w trakcie dnia powinno się pić jak najwięcej czystej wody.

Jak woda pomaga zwalczyć stres w pracy? Przede wszystkim woda źródlana:

  • orzeźwia – pracujesz szybciej, dzięki czemu wykonujesz swoje zadania na czas,
  • zwiększa zdolność koncentracji – pracujesz efektywniej i dokładniej, dlatego nie musisz poprawiać swoich projektów,
  • zwiększa odporność – dzięki czemu nie musisz przenosić projektów na czas Twojego powrotu z urlopu lub zwolnienia lekarskiego, ponieważ rzadziej chorujesz.

Ponadto woda źródlana w swoim składzie zawiera cenny dla organizmu magnez, zwany też naturalnym środkiem uspokajającym. Zadaniem tego makroelementu jest rozluźnianie mięśni, poprawienie krążenia krwi oraz dotlenienie organizmu.

Pracodawca powinien zadbać o stały dostęp do wody pitnej. Może do tego wykorzystać regularne dostawy wody butelkowanej do firmy lub zdecydować się na dystrybutor wody Eden. To rozwiązanie bardzo wygodne, a przy tym ekologiczne – jedna butla wody jest bowiem wykorzystywana nawet 50 razy, co przyczynia się do zmniejszenia produkcji plastikowych odpadów.

 Znajdź czas dla siebie, czyli pamiętaj o przerwie w pracy

Pod koniec dnia jesteś całkowicie pozbawiony energii i stresujesz się, że jutro z samego rana znowu musisz przyjść do pracy? Jeśli tak, z pewnością brakuje Ci przerwy, którą powinieneś robić w ciągu 8 godzin.

Każdy właściciel przedsiębiorstwa ma obowiązek zagwarantowania przerwy pracownikom. Jeśli wykonujesz swoje zadania przez 6 godzin, przysługuje Ci 15 minut przerwy, włączonej do czasu pracy.

Aby zregenerować siły i odstresować się, spędź kwadrans z dala od komputera. Możesz przez ten czas pójść na obiad lub wyjść na chwilę na zewnątrz. To także dobry moment na luźne rozmowy ze współpracownikami (niezwiązane z projektami i zadaniami). Pomoże również krótki spacer do piekarni lub kolejna filiżanka kawy – doda Ci energii na drugą część dnia.

Znasz już 5 sposobów, które pomogą Ci pokonać stres w pracy. Teraz możesz zacząć wprowadzać je w życie. Nie musisz kierować się nimi wszystkimi od razu. Zacznij metodą małych kroków i powoli dostrzegaj pierwsze efekty. Pamiętaj jednak, aby zawsze mieć w pobliżu siebie filiżankę kawy (najlepiej rano lub po obiedzie) oraz wodę źródlaną. Najlepsza będzie lekko schłodzona – o temperaturze 25°C, zbliżonej do temperatury pokojowej – nalewana z dystrybutora wody dostępnego na stronie www.eden.pl.

Podziel się