Savoir-vivre w biznesie – wprowadź dobre maniery w swojej firmie

Savoir-vivre w biznesie – wprowadź dobre maniery w swojej firmie

Umiejętność zachowania się zgodnie z przyjętymi zasadami to cenna umiejętność, szczególnie w dużych, prestiżowych firmach. Często jest ona stawiana na równi z doświadczeniem zawodowym i kompetencjami pracownika. Eleganckiego zachowania można się nauczyć. Poznaj zasady zachowania w biznesie, które pomogą ci zbudować wizerunek profesjonalisty. Zobacz, jak wprowadzić savoir-vivre w swojej firmie.

Hierarchia w biznesie

Biznesowy savoir-vivre mówi, że ważniejszy jest ten, kto zajmuje wyższe stanowisko, niezależnie od płci i wieku. To oznacza, że na powitanie pierwszy kłania się pracownik zajmujący niższe stanowisko, jednak rękę podaje przełożony, a nie podwładny. W czasie przedstawiania, mężczyzna powinien być przedstawiany kobiecie, młodszy - starszemu a osoba o niskim stanowisku - osobie z wyższą rangą. W przypadku spotkania osób o tym samym stanowisku obowiązują zasady etykiety towarzyskiej. Pamiętajmy również, aby przedstawiając kogoś, zawsze podać pełne imię i nazwisko – a w przypadku gdy przedstawiamy osobę komuś wyższemu rangą – szczególnie zadbać o formę, w której się zwracamy.

Odpowiedni dress code

Strój mówi nie tylko o nas, ale wpływa również na wizerunek firmy, w której pracujemy. Nie stosując się do obowiązujących norm, możesz nawet zaprzepaścić swój awans. Najważniejszymi zasadami savoir-vivre dotyczącymi dobierania garderoby biznesowej są elegancja i umiarkowanie. Najlepiej wybierać klasyczne ubrania o stonowanych kolorach i unikać ekstrawagancji zarówno w ubiorze, jak i fryzurze i makijażu. 

Strój biznesowy u kobiet nie powinien eksponować seksualności i odwracać uwagi od tego, co chcesz powiedzieć. Włosy mogą być związane w kucyk (w tym przypadku należy pamiętać o ukryciu gumki) lub kok, w sytuacjach służbowych nigdy nie powinny być rozpuszczone. Ważne są zadbane dłonie i paznokcie a także odpowiedni dobór butów i rajstop. 

Mężczyźni powinni postawić do dopasowany elegancki garnitur w kolorze granatu lub szarości oraz czystą, wyprasowaną koszulę. Należy również pamiętać o odpowiednim obuwiu i dopasowanych kolorystycznie skarpetkach. W kwestii dodatków warto postawić na elegancki zegarek. Krawat powinien być ciemniejszy od koszuli i mieć stonowany, klasyczny wzór. Warto zainwestować również w skórzaną aktówkę, w której będziemy mogli nosić potrzebne dokumenty.

Tych zasad powinny przestrzegać szczególnie osoby, które reprezentują firmę na zewnątrz.

Komunikacja biznesowa i mowa ciała

W relacjach zawodowych nieustannie się z kimś komunikujemy - są to nasi współpracownicy, przełożeni, kontrahenci. Zarówno w przypadku rozmowy bezpośredniej, jak i telefonicznej czy mailowej obowiązują pewne zasady savoir-vivre, o których należy pamiętać. Są to między innymi:

  • okazywanie szacunku rozmówcy
  • spokojny ton wypowiedzi
  • eleganckie i profesjonalne słownictwo oraz stosowanie zwrotów grzecznościowych
  • odpowiednie tytułowanie rozmówcy

Komunikacja to nie tylko rozmowy, ale również mowa ciała. Jego prawidłowe stosowanie jest ważne szczególnie podczas rozmów o pracę czy negocjacji z inwestorami. W biznesie ważne jest, aby umieć zachować się w sytuacjach trudnych i stresowych. Nie jest dobrze widziane okazywanie emocji - cechą profesjonalistów jest opanowanie. Dlatego trenuj kontrolowanie stresu i technikę operowania głosem.

Chcesz być odbierany jako profesjonalista? Swoją postawę podkreśl uśmiechem, kontaktem wzrokowym i odpowiednią gestykulacją. Podczas wypowiedzi ręce trzymaj tak, aby były widoczne i gotowe na podkreślenie twojej wypowiedzi. Staraj się też stać prosto i swobodnie - nie krzyżuj nóg i nie przestawaj z nogi na nogę. Podczas przedstawiania się wyraźnie podaj swoje imię i nazwisko, pełnione przez siebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz.

Panie powinny uważać, aby podczas siadania sukienka lub spódnica nie odsłoniła zbyt dużego fragmentu ciała. Na spotkaniach biznesowych lepiej unikać zakładania nogi na nogę - najlepiej ustawić obie stopy równolegle, blisko siebie.

Pamiętaj, że w relacjach biznesowych niedopuszczalne jest spóźnienie, które traktowane jest jako brak profesjonalizmu i wyraz lekceważenia. Faux-pas jest również korzystanie z telefonu komórkowego w trakcie spotkania, szczególnie jeśli rozmowa dotyczy tematów prywatnych. Tych nie należy również poruszać ze współpracownikami – plotki i niedyskrecja to zachowanie niewybaczalne.

Podziel się